Translate

27 Mart 2010 Cumartesi

İSMAİL DÜMBÜLLÜ

Doğaçlama bir mizah türü sayılan tuluat tiyatrosunun bu topraklara kök salmış en büyük ustalarından biridir İSMAİL DÜMBÜLLÜ.


Ortaoyunu ve tuluat tiyatrosunun en önemli şahsiyetlerinden İsmail Efendi, 1897'de Üsküdar'da doğdu. Üsküdar Terakki Mektebinde eğitim hayatına başlayan İsmail Efendi, ardından Toptaşı Rüştiye-Askerisi'nde eğitimine devam etti. Henüz üçüncü sınıf öğrencisi iken Ortaoyunu ve tuluat sanatına heves etmeye başladı. Amatör olarak ilk kez Üsküdar Kamer Tiyatrosunda, Komik Karagöz Hüseyin Efendi'nin yanında sahneye çıkan İsmail Efendi, dönemin usta oyuncularından Kel Hasan Efendi'nin seyredip beğenmesi ile Kel Hasan Efendi Kumpanyası'nda 20 lira maaşla çalışmaya başlayarak profesyonel sanat hayatına adım attı.



Kısa sürede kendisini İstanbul seyircisine sevdiren İsmail Efendi, ''Dümbüllü Kuvarteti''ndeki rolünden dolayı halk arasında ''Dümbüllü İsmail'' olarak anılmaya başlandı. Tuluat sanatının ve geleneksel temellere dayalı Ortaoyunu'nun 20. yüzyılın son çeyreğine kadar taşınmasında büyük hizmetleri olan Dümbüllü İsmail Efendi, 40 yıl boyunca sürdürdüğü Anadolu turneleri ile de geleneksel Türk tiyatrosunda ''Anadolu'' olgusunun yerleşmesini sağladı. Dümbüllü İsmail Efendi, 5 Kasım 1973 tarihinde İstanbul'da vefat etti.


ROL ALDIĞI BAŞLICA FİLMLER


Dümbüllü İsmail Efendi'nin rol aldığı başlıca filmler ise Memiş (1939), Harman Sonu (Köy Güzeli-1946), Kılıbıklar (1947), Dümbüllü Macera Peşinde (1948), İstanbul Kazan Ben Kepçe (1965), Nasrettin Hoca (1965), Soytarı (1965), Afacan Küçük Serseri (1971) ve Nasrettin Hoca (1971). (Bilgi: AA)


İsmail Dümbüllü'den Bir Anı 

Çengelköy’de bir açık hava sinemasında düzenlenen oyunu beğenmeyen seyirci sahneye salatalık fırlatmış…


O sırada oyununu sergilemekte olan Geleneksel Türk Tiyatrosunun son temsilcisi İsmail Dümbüllü yere eğilip hıyarı almış ve

“Biri kartvizitini düşürdü,oyundan sonra gelip kulisten alsın”demiş…

Seyirciler arasında kopan alkış ve saygısız adamın yuhalanma seslerinden sonra kulise gelen İsmail Dümbüllü öğrencisine “Seyirci gaddardır.Hani beni alkışladılar ya,eğer cevabını vermeseydim adamı alkışlayıp beni yuhalarlardı” demiş…

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Beni yorumsuz bırakmayın lütfen. Yazdığınız her yorum benim için çok değerli.